مقالات

آشنایی با انواع نخ و کاربرد های آن | طبقه بندی انواع نخ​

آشنایی با انواع نخ و کاربرد های آن

آشنایی با انواع نخ و کاربرد های آن

نخ از زمان های نوسنگی برای بافتن پارچه و به دست آوردن لباس مناسب برای انسان های اولیه مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع دوک نخ ریسی هم در آثار باستانی به عنوان تنها ابزار این کار کشف شده است. وجود نقاشی هایی مانند یک زن در حال ریسیدن نخ در دیوار های تاریخی آثار باستاتی نشان دهنده قدمت بافتن به وسیله نخ است.

با مطالعه آثار به جا مانده از گذشته گان و بررسی این آثار متوجه می شویم که زنان و یا مردان برای انجام دادن عمل ریسندگی از میز های کوچک با پایه های کوتاه استفاده می کردند، هر چه به دل تاریخ و تاریخچه  نخ نزدیک می شویم متوجه می شویم این عمل در گذشته کار افراد ثروتمند و مرفه بوده و افراد فقیر دست به چنین کار هایی نمی زدند.

در واقع یکی از محصولاتی که در عین کاربردی بودن دارای تنوع در رنگ و طرح و اندازه است نخ می باشد. نخ ها از ضعیف ترین جنس ها تا با کیفیت ترین هر کدام مناسب برای یک کار خاص هستن . این موضوع طبقه بندی انواع نخ را نمایان میکند. از آن جایی که نخ ها کاربرد بسیاری دارند و در صنعت های مختلف هم مورد استفاده قرار می گیرند برای مثال نخی که در صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد با نخی که در صنعت فرش بافی مورد استفاده قرار می گیرد بسیار متفاوت است.

نخ

مهم ترین اصل در کیفیت یک نخ استحکام، شفافیت رنگ، بدون گره بودن، صاف و یکدست بودن و ثبات رنگ داشتن است. چرا که این نخ با این ویژگی ها در پیشبرد دوخت یک پارچه زیبا بسیار تاثیر گذار است. تمامی این موارد نشان از طبقه بندی انواع نخ برای کاربرد های مختلف است.

شاید تا به حال انواع نخ ها از کشور های ایران، پاکستان، فرانسه، آلمان، روسیه و یا چین را دیده باشید. تنها با مقایسه انواع این نخ ها می توانید با کیفیت ترین آن را انتخاب کنید‌. با توجه به ویژگی هایی که برای داشتن یک نخ خوب ذکر کردیم و دیدی کلی که از آشنایی با انواع نخ و کاربرد های آن دادیم، باید توجه کنیم که یک نخ با کیفیت زمانی مناسب است که علاوه بر برتر بودن از لحاظ ویژگی عمل دوختن را نیز راحت کند.

یکی از کاربرد های اصلی نخ تولید پوشاک است. پوشاکی که به صورت حضوری یا در فروشگاه اینترنتی پوشاک به فروش میرسد.

انواع نخ در ریسندگی

در این مقاله شما را با انواع نخ در ریسندگی و طرز تهیه آن ها آشنا می کنیم تا بدانید هنگامی که یک پارچه را انتخاب می کنید دقیقا چه نخی مناسب آن است.

  • نخ های طبیعی: نخ های طبیعی همان طور که از اسم شان مشخص است به صورت طبیعی ساخته می شوند و هیچ گونه ماده ی شیمیایی در ساختار آن ها به کار نرفته است.

  •  نخ های مصنوعی: این دسته از نخ ها هم ممکن است طبیعی باشند هم نباشند اما در هر صورت از مواد شیمیایی نیز در ساختار شان استفاده شده است.

  • نخ های مخلوط: این دسته از نخ ها ترکیبی از دو نوع نخ مصنوعی و نخ طبیعی به وجود می آیند و کاربردی متفاوت دارند.

و اما نخ هایی هم در بازار موجود هستند که کاربرد های متفاوتی هم دارند در این میان می توان انواع مدل های زیر را نام برد:

·       نخ پنبه: نخ پنبه جزء آن دسته از نخ ها است که به مقدار زیاد در بازار موجود می باشد و کاربرد شان در کوک زدن و  رویه دوزی است. این دسته از نخ ها بسیار محکم و مقاوم هستند و برای پارچه های پنبه ای، کتان و ریون بیشترین استفاده را دارند. این نخ ها بیشترین کاربرد را در تولید و دوخت پیراهن مردانه دارند. اکثرا در دوخت پیراهن مردانه اسپرت از این نخ استفاده شده است.

 

·       نخ پلی استر: این نخ های پلی استر تفاوت جزئی با نخ های پنبه ای دارند آن هم در مقدار کش دار بودن نخ پلی استر است که به همین سبب بسیار مناسب پارچه هایی با الیاف مصنوعی و کش دار است، در اندازه های متفاوت و به مقدار متفاوت موجود می باشد.

 

·       نخ ابریشم: این دسته از نخ ها که ابریشم نام دارند بسیار براق هستند و تاب کمی دارند که بسیار مناسب پارچه های نازک، لطیف و حریر مانند هستند. از ابریشم های کلف که به صورت کلاف موجود می باشند برای تهیه فرش و گلیم مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • نخ فاستونی: این نوع نخ ها از ترکیب چندین نوع نخ با یکدیگر تشکیل می شوند که بسته به نیاز مشتری در اندازه های مختلف به فروش می رسد. مواد اصلی تشکیل دهنده نخ فاستونی پشم، کرک، مخلوط پشم و پلی استر می باشد.

  • نخ کوک: این نخ همان طور که از نامش مشخص است بهترین گزبنه برای کوک زدن محسوب می شود همین دلیل خوبی است تا این مدل نخ از مقاومت کمی برخوردار باشد.

  • نخ فلزی: این مدل نخ ها که از جنس فلز نازک ساخته شده اند به دلیل درخشان بودن و براقیتی که دارند برای تزئین روی پارچه و انواع گل دوزی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نخ نایلونی: نخ های نایلونی وزن بسیار سبک و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. کاربرد این نخ های پلاستیکی در پارچه های برزنتی، چرمی، پشم گوسفندی، مخمل و تریکو است.

  • نخ ماسوره: نخ های ماسوره ای در ماسوره چرخ خیاطی قرار می گیرند و همراه با نخ بالایی چرخ خیاطی عمل دوخت را در بهترین شرایط انجام می دهند لازم به ذکر است نخ ماسوره ای تان را حتما همرنگ نخ اصلی انتخاب کنید.

  • · نخ دمسه: نخ های دمسه  نخ هایی هستند که معمولا وارد کشور می شوند و در سایز ها، اندازه ها و کیفیت های برتر هستند که کاربرد های متفاوتی هم دارند. 

  •        نخ پشمی: این دسته از نخ ها از الیاف طبیعی حیوانی ساخته شده اند که دارای استحکام بالا هستند و در دسته نخ های ضخیم قرار می گیرند. 

ویژگی های یک نخ با کیفیت

نخ هم مانند تمامی چیز هایی که در اطراف ما وجود دارد جنس خوب و بد دارد و برای انتخاب بهترین آن باید ویژگی های یک نخ با کیفیت را بدانید. یک نخ خوب نخی است که دارای کیفیت، شفافیت، بدون گره، استحکام بالا و رنگ ثابت باشد تا در دسته ی نخ های با کیفیت قرار بگیرد. نخ های با کیفیت تبدیل به پارچه های باکیفیت و این پارچه ها نیز تبدیل به پوشاک با کیفیت میشوند.

با انواع نخ ها، ویژگی ها و کاربرد شان آشنا شدید حال برای انتخاب بهترین مدل نخ هیچ تعللی نخواهید داشت و برترین نوع آن را برای پارچه مورد نظر تان انتخاب خواهید کرد. برای پارچه های ظریف از نخ های ابریشمی نازک استفاده کنید. این نخ ها به نسبت نوع دیگر شان به راحتی از سوزن عبور می کنند‌ و برای پارچه های کلفت از نخ های کلفت استفاده کنید تا استحکام و کیفیت بالایی داشته و به راحتی پاره نشوند.

ویژگی های یک نخ خوب

کیفیت نخ: نخ با کیفیت نخی است که جنس و نوع خوبی داشته باشد و از بهترین الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه شده باشد. اگر جنس و کیفیت یک نخ خوب نباشد نمی توان از آن برای تولید یک فرش، لباس یا غیره… با کیفیت استفاده کرد.

شفافیت نخ: رنگ های یک نخ با ویژگی های خوب دارای شفافیت است به گونه ای  که تنها با مشاهده یک نخ احساس زیبایی و طراوت کنید. یک نخ با شفافیت بالا بسیار جذاب است.

رنگ ثابت نخ: نخ های خوب با ویژگی های برتر رنگ ثابت دارند و با چند بار شست و شو رنگ خود را از دست نمی دهند. برای این کار در هنگام تهیه نخ مقداری از آن را در دست بگیرید و کمی با آب خیس کنید اگر رنگ داد متوجه می شوید که رنگ ثابت ندارد و دارای کیفیت خوبی نیست.

استحکام نخ: نخی که استحکام دارد در اصل تو پر می باشد و بسیار مقاوم است نخی که حالت پوک دارد و به راحتی پاره می شود ارزشی ندارد و در هنگام استفاده بسیار مشکل ساز خواهند بود.

 این محتوا با توجه به تجربیات و اطلاعات موجود در فضای مجازی توسط کارشناسان فروشگاه اینترنتی ایشا تهیه شده است.

 

2 دیدگاه در “آشنایی با انواع نخ و کاربرد های آن | طبقه بندی انواع نخ​

  1. مهسا گفت:

    مرسی بابت کارخوبتون

    1. سارا گفت:

      کارتون عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × = 63