مقالات

آشنایی با پارچه و انواع مختلف آن | بررسی انواع پارچه از نظر جنس و کاربرد

آشنایی با پارچه و انواع مختلف آن

آشنایی با پارچه و انواع مختلف آن

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پارچه و اصل قدمت وجود پارچه آشنا کنیم. انسان های اولیه در سال هایی بسیار دور فقط بر حسب احتیاجی که داشتند برای مقابله با گرما و یا سرما بدن شان را از پوست درختان و یا پوست حیواناتی که شکار کرده اند می پوشاندند.

اما با گذشت سال ها متوجه شدند که برای محافظت از آسیب های محیطی باید پوششی را برای پاهای خود، سر و یا قسمت هایی که آن ها را به عنوان رییس قبیله از بقیه افراد متمایز کنند استفاده می کردند. با توجه به شواهد که در دست تاریخ شناسان است متوجه می شویم که هنر ریسندگی و بافندگی پارچه و فرش از هنر های معروف ایرانیان بوده است.

هنر ایرانی ها تاثیر گذار ترین هنر در سر تا سر دنیا محسوب می شود. تاریخ و مطالعه آن نشان می دهد که ایرانی ها اولین اقوامی بودند با لباس پوششی مناسب برای خود ایجاد کردند. انواع ارزشمندی از پرده، تزئینات، فرش ها در قالب پارچه از اقوام مختلف به جا مانده است .

شاید ندانید اما قصری در کشور هلند وجود دارد که با ارزشمند ترین شی در آن فرش بافته شده با سال ها قدمت توسط ایرانی ها است و سالی یک بار در سالن این قصر پهن می شود . این فرایند ادامه پیدا کرده تا کم کم صنعت مد و پوشاک شکل گرفت. این صنعت بسیار پیشرفت کرد و باعث بوجود آمدن فروشگاه های پوشاک و بعد از آن فروشگاه اینترنتی پوشاک شد. صنعتی که گردش مالی بزرگی در دنیا دارد و افراد زیادی در آن فعالیت دارند.

تنوع در انتخاب پارچه

برای دوختن لباس مناسب ابتدا باید یک پارچه خوب انتخاب کنیم که نیازمند دقت، بررسی و صبر بسیار است چرا که اصل زیبایی یک لباس به نوع پارچه و کیفیت آن بستگی دارد. پارچه ها بسیار بسیار متنوع هستند و هر کدام خصوصیات و کاربرد های متفاوتی دارند. به طور مثال برای دوخت یک پیراهن مجلسی مردانه باید پارچه مناسب برای دوخت آن انتخاب شود.

بنابر این در ادامه به صورت مختصر در مورد انواع پارچه صحبت کرده ایم. بررسی انواع پارچه از نظر جنس و کاربرد نیازمند صرف وقت زیاد و مطالعه چندین و چند مقاله است. اما این مقاله میتواند دید کلی به شما در رابطه با آشنایی با پارچه و انواع مختلف آن بدهد.

به طور کلی میتوان پارچه ها را در دو شاخه مصنوعی و طبیعی تقسیم بندی کرد. این دسته بندی به چند زیر شاخه دیگر نیز تقسیم بندی میشود که به آنها اشاره میکنیم.

الیاف طبیعی شامل گیاهی، حیوانی و معدنی هستند. الیاف گیاهی شامل پارچه های کتان، پنبه و کنف میباشد. الیاف حیوانی شامل پارچه پشم، کشمیر و ابریشم میشود. الیاف مصنوعی هم شامل چندین دسته میشود که پرکاربرد ترین آن ویسکوز نام دارد. در زیر به برخی از این پارچه ها اشاره شده است.

پارچه برزنت

پارچه ی برزنت

پارچه برزنت یک پارچه کاملا ساده است که از ترکیب نخ کتان و پنبه سنگین تشکیل شده است. از خصوصیات این پارچه می توان به دوام بالا، استحکام زیاد و سنگین بودن اشاره کرد. این پارچه را می توان از ترکیب پنبه سنگین و الیاف مصنوعی به صورت کاملا ضد آب و مقاوم در اورد. با توجه به دید کلی و اطلاعات فعلی برای آشنایی با پارچه و انواع مختلف آن به صورت کامل تر ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

پارچه شیفون

این نوع پارچه سبک و ساده است و کمی حالت درخشان دارد. چین و چروک ضعیفی روی این پارچه مشخص می شود و هنگام لمس کردن کمی احساس زبری می کنید. این مدل چین و چروک از دو مدل گره در نخ کرپ ایجاد می شود، گره ای که بر خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت زده می شود و گرا ای که در جهت حرکت عقربه ی ساعت زده می شود.

انواع پارچه طرح دار

این نوع پارچه دو رو و دارای طرح ژاکارد است. الگوی این پارچه در تار و پود آن چاپ شده است و از طریق بافت ایجاد می شود. طرحی که روی پارچه است با استفاده از ساتن  و طرحی که پس زمینه است از طریق یک بافت ساده به دست می اید. پاره های طرح دار می توانند چند رنگ یا تک رنگ باشند که از الیافی مانند ابریشم، پنبه یا پشم تهیه می شوند. تا اینجا تلاش شده تا آشنایی با پارچه و انواع مختلف آن پیدا کنید. در ادامه با ما باشید.

پارچه ژرژت

پارچه ژرژت نوعی کرپ محسوب می شود که از ابریشم خالص بافته می شود اما در عین حال می توان آن را از الیاف مصنوعی مانند ریون، ویسکوز و یا پلی استر تهیه کنند. این بافت باید محکم باشد که سبب ایجاد چین و چروک در بافت پارچه می شود.

این سبک پارچه رنگ مات دارد و سبک است. ژرژت بسیار شبیه به شیفون ابریشمی دارد. شیفون ابریشمی هم نوعی پارچه کرپ است اما یک تفاوت دارد آن هم بافت سفت و محکم در پارچه ژرژت است و به اندازه شیفون ابریشمی شفاف نیست. این پارچه می تواند تک رنگ و یا چند رنگ و طرح دار باشد.

پارچه شانل

شانل هم نوعی پارچه نرم به حساب می اید که از الیاف بافته شده است. نخ های الیاف این پارچه زمانی که گلوله می شوند به شکل پیله کرم ابریشم در می آیند و حالت نامنظم و کرکی دارند. شانل را می توان از انواع الیاف مختلف مثل پنبه، ابریشم، پشم، ریون  تهیه کرد.

پارچه کتان یا نخی

یکی از مهم ترین نوع الیاف نخ پنبه است یعنی خود پارچه از الیاف مختلف و متفاوتی تشکیل شده است. پنبه از الیاف طبیعی گیاهان تهیه می شود در اصل از سلولز تشکیل شده و یک ترکیب آلی نامحلول و بسیار ضروری در ساختار گیاه دارد.

پارچه شانل

پارچه نخ پنبه

پنبه به بخشی از گیاه پنبه می گویند که در دمای بالا رشد می کند. این الیاف را در مرحله اول به شکل کاموا در می آورند و بعد می بافند تا یک پارچه نرم و بادوام برای دوختن  لباس های روزمره مانند تی شرت و ملافه ایجاد  شود. این پارچه بیشتر برای دوخت انواع پیراهن چهارخانه به کار میرود.

پارچه کرپ

پارچه کرپ از الیاف ابریشمی، پشمی و یا مصنوعی تهیه شده است که ظاهرش برجسته و چین دار است، وزن سبک تا متوسط دارد . از این نوع پارچه برای دوختن انواع پیراهن، کت و شلوار، بلوز و همچنین پرده یا رو بالشی استفاده می کنند.

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر

این نوع پارچه لطافت و نرمی بسیاری دارد به همین دلیل بسیار پر طرفدار می باشد. پارچه کشمیر از الیاف بسیار ریز و ظریف مانند پارچه ابریشم بافته شده است. پس هنگامی که این پارچه را لمس می کنید حس نرمی و لطافت ابریشم را به خوبی جذب می کنید.

این پارچه در مقایسه با پارچه هایی که از پشم گوسفند تهیه می شوند بسیار گرم تر و سبک تر هستند. الیاف این پارچه از مخلوط شدن چندین پشم با یکدیگر به وجود می آیند و با انواعی از پشم به نام مرینو مخلوط می شوند و پارچه ای به نسبت سنگین به وجود می آورند.

پارچه چرم

چرم هم نوعی پارچه است اما از پوست حیوانات ساخته می شود. چرم های مختلف از پوست حیوانات متفاوت حاصل می شود. از محبوب ترین پوست ها در بین افراد پوست گاو است. از پوست تمامی حیوانات می توان به راحتی چرم تهیه کرد از پوست تمساح گرفته تا پوست گاو همگی می توانند از  کیفیت های متفاوت تهیه  شوند.

چرم یک پارچه بادوام و مقاوم است که چروک نمی شود و با توجه به رنگ پوست حیوانات متفاوت این چرم ها از ظاهر و رنگ متفاوت تولید می شوند و کاربرد های متفاوتی هم دارند.

پارچه گینگهام

پارچه گینگهام یک نوع پارچه نخی است که از ترکیب الیاف پنبه و نخ رنگ شده با استفاده از یک مدل بافت ساده تهیه می شود و طرحی شطرنجی ایجاد می کند. معمولا طرحی دو رنگ دارد و از پر طرفدار ترین رنگ های آن می توان به رنگ سفید و آبی و یا سفید و قرمز اشاره کرد.

اندازه خانه های این شطرنج ها در این مدل پارچه ها متفاوت است. این پارچه ساده و ارزان قیمت است و با توجه به راحتی که دارد محبوب ترین مدل پارچه به حساب می آید. از این پارچه برای دوخت انواع لباس دکمه دار، پیراهن، رومیزی و یا غیره استفاده می کنند.

پارچه پلی استر

پارچه پلی استر از الیاف مصنوعی به وجود می آید که شامل نفت، آب و زغال سنگ می شود که در اصل نوعی پلاستیک محسوب می شود. این پارچه بسیار بادوام است اما قابل تنفس نیست و عرق را به خوبی جذب نمی کند. پارچه پلی استر در صنعت مد و پوشاک بسیار محبوب است چرا که در برابر مواد شیمیایی، کشش، چروک و فرسایش مقاوم می باشد.

 

2 دیدگاه در “آشنایی با پارچه و انواع مختلف آن | بررسی انواع پارچه از نظر جنس و کاربرد

  1. شبنم گفت:

    کارتون عالیه

    1. علی گفت:

      عالی و محشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش + = 11