مقالات

کاربرد پارچه در بیمارستان | کاربرد پارچه در ساختمان سازی | ویژگی پارچه های بیمارستانی

شناخت انواع پارچه و کاربرد آن ها

کاربرد پارچه در بیمارستان ها

تا به حال به این فکر کردید که کاربرد پارچه در بیمارستان ها چیست؟ پارچه ها علاوه بر تنوع و کارایی بالایی که دارند در صنعت پزشکی بسیار پر مصرف به حساب می آیند. کاربرد پارچه در بیمارستان ها شامل تهیه لباس فرم بیمار، یونیفرم پرسنل اعم از پزشک، پرستار، حراست، ملحفه، اتاق عمل، رو تختی، پرده، مصارف پزشکی و بهداشتی و غیره … می شود که هر کدام از مراکز درمانی با توجه به بودجه و توان مالی خود شان نوع و درجه خاصی از پارچه را تهیه می کنند.

یکی از دلایلی که از روپوش ها در محیط های درمانی استفاده می کنند حفاظت از بدن در مقابل خطرات است. روپوش های پزشکی معمولا سفید رنگ و بدون تجملات هستند. روپوش هایی که در اتاق عمل استفاده می شوند سبز رنگ یا آبی هستند چرا که رنگ سفید بر عملکرد چشم تاثیر می گذارد و سبب انقباضات چشمی می شود.

این روپوش ها از جنس پارچه یک تکه یا دو تکه پلی  استر یا پنبه هستند. از جمله ویژگی این روپوش ها مقاومت و راحتی است که مانع حرکت سریع پزشک نمی شود. این پارچه به راحتی شسته پی شود و اتو پذیری خوبی دارد.

 

انواع پارچه بیمارستانی

  • پارچه تترون

  • پارچه ترگال ساده

  • پارچه ترگال کج داره

  • پارچه فلامنت فلامنت

  • پارچه فلامنت پنبه

  • پارچه اسپان باند یا بی بافت

  • پارچه های ملحفه ای

  • پارچه برزنت بیمارستانی

  • پارچه پرده ای

 

ویژگی پارچه های بیمارستانی

پارچه های بیمارستانی باید به گونه ای باشند که یا یک بار مصرف باشند و یا دائما شسته شوند. چرا که محیط بیمارستان دارای ویرووس و میکروب است. به همین منظور پارچه ای که در این محیط استفاده می شود باید کاملا تخصصی و با ویژگی های خاص تولید شود تا مقاومت کافی را در برابر مواد ضد عفونی کننده و شوینده به خصوص آب ژاول را داشته باشد.

در کارخانه ها یا مراکز فروش به ویژگی پارچه بیمارستانی دقت میشود و یکی از این موارد خاصیت ضد آب ژاولی نام دارد که در این حالت رنگ پارچه ثابت خواهد ماند. همچنین کیفیت و لطافت پارچه باید بسیار خوب باشد چرا که این پارچه دائما با پوست فرد در تماس است و ضد حساسیت بودن نیز از دیگر ویژگی این پارچه هاست.

از ویژگی های برتر دیگر این لباس ها سبک بودن شان است که هر فرد با هر سنی در آن احساس راحتی می کنند و در هیچ شرایطی بدن نما نباشد. گرچه مزایا و معایب زیادی میتوان برای این پارچه در نظر گرفت. زیرا بین پارچه بیمارستانی و به طور مثال یک پیراهن چهارخانه مردانه تفاوت های زیادی از نظرجنس و دوخت وجود دارد.

کاربرد پارچه های بیمارستانی

کاربرد پارچه در عکاسی

یکی از ابزاری که جزوء ملزومات هر عکاسی می باشد فون عکاسی است. هر عکاس در آتلیه و یا در فضای باز برای عکاسی خوب نیازمند پرده عکاسی است. با توجه به تاثیر پذیری مستقیم پرده عکاسی باید در انتخاب فون عکاسی مناسب بسیار دقت کنیم. پس کاربرد پارچه در عکاسی برا افزایش کیفیت عکس و ایجاد بک گراند مناسب بسیار مهم است.

پرده عکاسی مهم ترین و اصلی ترین جزء در آتلیه به حساب می آید که در سه مدل مخمل، پرتابل و یا نقاشی شده ارائه می شوند. پرده های مخمل سفید و مشکی جزء پر کاربرد ترین پرده ها در عکاسی به حساب می آید. البته پرده کروماکی نیز برای تولید محتواهای بصری بسیار کاربرد دارد. این پرده سبز رنگ میتواند دست ادیتور و تدوین گر را برای ایجاد تغییرات باز بگذارد.

 

انواع پرده های عکاسی

  • پرده عکاسی مخمل که عکاس ها از این نوع بسیار استقبال می کنند.

  • پرده عکاسی شطرنجی

  • پرده عکاسی پارچه ای

  • پرده عکاسی پرتابل

  • پرده عکاسی نقاشی

هر کدام از این پرده ها ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند که کاربردی متفاوت دارند. این پرده ها به راحتی جمع و باز می شوند و در حمل و نقل هیچ سختی ندارند و برای افرادی که در طول روز جا به جایی بسیاری دارند بهترین گزینه محسوب می شوند. البته جنس این پرده ها بسیار خاص است. به طور مثال یک پرده باید نور را به اندازه کافی جذب و به اندازه کافی بازتاب دهد در صورتی که برای یک پیراهن مجلسی مردانه و یا یک تیشرت مردانه این موضوع اصلا اهمیتی ندارد. پس متوجه شدید که پارچه طیف گسترده ای برای انتخاب دارند و شناخت انواع پارچه و کاربرد آن ها میتواند در تصمیم گیری شما تاثیر گذار باشد.

 

کاربرد پارچه در عکاسی

 

پارچه نخی و ویژگی های آن

پارچه ی نخی در اصل همان پارچه ی پنبه ای است که مردم به آن پارچه نخی می گویند. از این رو پارچه نخی و ویژگی های آن را که سبب محبوبیت آن شده میتوان اینگونه توضیح داد :

  • عبور هوا از میان تار و پود آن
  • خنک بودن
  • جذب خوب آب
  • نرم بودن، گلوله نشدن
  • عدم ایجاد حساسیت
  • انتقال حرارت بدن به بیرون

از این رو پارچه محبوب نخی بهترین گزینه برای فصول گرم سال است. همچنین این پارچه دارای رنگ ها و طرح های متنوعی می باشد که بنا بر نوع کاربرد از رنگ و طرح مورد علاقه تان استفاده می کنید. به عنوان مثال پيراهن آستين بلند چهار خانه نخ پنبه سرمه ای یکی از جذاب ترین محصولات حوزه پیراهن مردانه است که میتوانید از آن بهره ببرید.

به طور کلی الیافی که در پارچه نخی به کار می روند به سه دسته تقسیم می شود که شامل؛ الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی و الیاف مخلوط می شوند. یکی از راه هایی که می توان جنس پارچه نخی را تشخیص داد براقیت پارچه نخی است، غیر از ویژگی های مر سریزه بودن پارچه نخی دارای ویژگی مات بودن هم هست.

پارچه هایی که براقیت دارند از پلی استر تهیه می شوند البته گونه ای از پنبه مر سریزه براق نیز وجود دارد که بسیار گران قیمت است و به راحتی قابل تشخیص می باشد. یکی دیگر از راه هایی که سبب تشخیص جنس پارچه نخی می شود سوزاندن پارچه است.

اگر پارچه نخی را سوزاندید و جمع شد جنس آن از پنبه ای و یا نخی نیست اما اگر در هنگام سوزاندن پارچه پودر شد و دود سفید از آن خارج شد متوجه جنس پنبه ای پارچه ی نخی می شوید و از آن جایی که جنس پارچه نخی در اصل پایه ای گیاهی دارد در هنگام سوزاندن بویی شبیه به بوی سوختن کاغذ یا چوب را حس می کنید.

 

مزایای استفاده از پارچه نخی

  • پارچه های نخی به شدت لطیف است

  • پارچه های نخی در صورت شستشوی اولیه آبرفت کمی دارد

  • با توجه به مرغوبیتی که دارد بسیار با دام است

  • برای سفید شدن این پارچه آن را درون اکسیدان قرار می دهند که اگه این زمان اندک باشد کارایی پارچه مناسب خواهد بود

  • نیاز به مراقبت و شستشوی مناسب دارد

  • برای خشک کردن آن ها نباید از خشک کن استفاده کنید چرا که عمر پارچه را کم می کتد.

با انواع پارچه و کاربرد های آن ها آشنا شدید و با توجه به اطلاعاتی که از پارچه ها در اختیار شما قرار گرفته است می توانید برای کاری که مد نظر تان است از جنس و کیفیتی مناسب پارچه استفاده  کنید و نهایت لذت را ببرید.

پارچه نخی و ویژگی های آن

انواع نام پارچه در بازار سنتی

پارچه های متفاوتی در بازار وجود دارد. این پارچه ها بیس گیاهی و شیمیایی دارند و انواع پارچه در بازار سنتی بسیار متنوع است. از این نوع پارچه ها میتوان به : چیت، چلوار، کرباس، متقال، کتان، مخمل، حریر، ململ، ماهوت، کریشه، کلوکه، کرپدوشین، اغبانلو، گاباردین، دبیت، مخمل های کاشان، زربفت های کاشان، زربفت های یزد، بورسا، شال های کشمیر، پارچه های زری دوزی شده، قدک نخی قزوین، عبای لار، شیر شکری، بادیس، جین، ساتن، پاتیست، کرپ ژرزت، موسلین، ژرسه، دنیم، پوپلین، حوله ای، ارگانزا و غیره … نام برد که هر کدام کاربرد متنوعی دارند. 

انواع پارچه در بازار سنتی برای مصارف مختلف استفاده میشود. صنعت پزشکی، صنعت مد و پوشاک، صنعت ساختمانی، صنعت محتوا سازی، صنایع مختلف از موراد کار برد این محصول هستند. یکی از متعارف ترین آنها صنعت مد و پوشاک است که برای همه گان مشخص و روشن است. دوخت انواع لباس مردانه و زنانه بچه گانه در تمامی فصول از موارد بسیار پر رونغ است. البته صنایع دیگر نیز از این قافله عقب نمانده و کاربرد پارچه در آن بسیار زیاد است.

 

کاربرد پارچه در ساختمان سازی

در برخی موارد برای کاهش وزن مصالح ساختمانی و کاهش مشکلات ناشی از زلزله نیازمند مواد سبک و پایدار هستیم که وزن مصالح ساختمانی بدون پایین آمدن ضریب اطمینان کاهش پیدا کند. در این حین نوعی پارچه الیافی مانند شیشه و کربن که با مجموعه ای از رزین های مناسب همراه شده اند به کمک ما می آیند و یک کامپوزیت را ایجاد می کنند.

با توجه به تحقیقاتی که  بر روی استفاده از پارچه به عنوان سطحی بسیار سبک در مصالح ساختمانی صورت گرفته است عواملی همچون پارچه، جنس پارچه، ضخامت پارچه، نوع بافت پارچه و روش تهیه و عمل آوری مصالح ساختمانی بر میزان تقویت پارچه در مصالح تاثیر می گذارد. در این میان عواملی چون پارچه شبکه های شیشه ای و تهیه ملات به روش کشش و غلتکی نتیجه بهتری را بر میزان تقویت کنندگی پارچه و در مصالح ساختمانی می گذارد.

یکی از موارد مشهور در کاربرد پارچه در ساختمان سازی سقف های متحرک حیاط کعبه است. در این سازه به دلیل گرمای بالا و همچنین انعطاف پذیری مورد نظر از پارچه برای مسقف نمودن آن استفاده شده است. از دیگر نمونه ها میتوان به پوش های مراسم عروسی اشاره کرد که در جشن ها ما از آن استفاده میکنیم. ایمن سازی محل عبور مردم در کنار ساختمان ها که به طور معمول با گونی های پلاستیکی امکان پذیر است از دیگر موارد کاربرد پارچه در ساختمان سازی است.

 

2 دیدگاه در “کاربرد پارچه در بیمارستان | کاربرد پارچه در ساختمان سازی | ویژگی پارچه های بیمارستانی

  1. مجید گفت:

    عالی و خوب

    1. امیرعباس گفت:

      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× نُه = 18